Πως οι Γερμανοί έπαιξαν ρώσικη ρουλέτα και έχασαν

97

Μέχρι λίγο πριν αρχίσουν να σκάνε οι βόμβες στην Ουκρανία, η πιο πολυπόθητη πρόσκληση στο καλαντάρι των γερμανικών εταιρειών ήταν ένα: Tσάι με τον Vladimir Putin.

Η ετήσια συγκέντρωση —στην κατοικία του προέδρου στο Σότσι ή στο Κρεμλίνο— πρόσφερε στους Γερμανούς CEOs μια σπάνια ευκαιρία να μιλήσουν με τον Ρώσο ηγέτη, να ακούσουν την άποψή του για τις διεθνείς εξελίξεις και, ναι, να μιλήσουν για τις δικές τους εταιρείες με έναν από τους πιο ισχυρος ανθρώπους στον κόσμο.

Η φετινή συγκέντρωση, η οποία είχε προγραμματιστεί για τις αρχές Μαρτίου μέσω zoom, θα ήταν περισσότερο μία συνάντηση συζήτησης για την κρίση, αλλά ακυρώθηκε καθώς η Ρωσία προετοίμαζε την εισβολή στην Ουκρανία. Το ότι κορυφαία στελέχη, από εταιρείες τόσο διαφορετικές όπως η Volkswagen και η Metro, ήταν πρόθυμοι να συνεργαστούν με τον Putin υπογραμμίζει μια σημαντική πραγματικότητα σχετικά με τους περίπλοκους εμπορικούς δεσμούς της Γερμανίας με τη Ρωσία: Περιελάμβαναν πολλά περισσότερα από μόνο το φυσικό αέριο.

Πέρα από το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο, οι συναλλαγές της Γερμανίας με τη Ρωσία εκτείνονται από τη Mercedes έως το μούσλι. Το συνολικό εμπόριο με τη Ρωσία ανήλθε σε 60 δισεκατομμύρια ευρώ πέρυσι, καθιστώντας τη χώρα τον μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Γερμανίας από το πρώην σοβιετικό μπλοκ εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ένα εντυπωσιακό επίτευγμα όταν πρόκειται για ένα κράτος που αντιμετωπίζει δυτικές κυρώσεις από το 2014.

Η αποφασιστικότητα της Γερμανίας να συναλλάσσεται με τη Ρωσία είναι σε μεγάλο βαθμό έργο μιας ελάχιστα γνωστής, αλλά με μεγάλη επιρροή οργάνωσης γνωστής ως Ost-Ausschuss, η οποία μεταφράζεται κατά λέξη ως «Ανατολική Επιτροπή» και η αποστολή της οποίας αφορά σχέσεις εξωτερικού εμπορίου.

Στεγασμένος πάνω από ένα μικρό αρτοποιείο και σούπερ μάρκετ σε μια πολυσύχναστη λεωφόρο στο κέντρο του Βερολίνου, ο όμιλος έχει λειτουργήσει ως ο κύριος βραχίονας λόμπι των γερμανικών επιχειρήσεων στην Ανατολική Ευρώπη από τότε που ιδρύθηκε τη δεκαετία του 1950, κατόπιν εντολής του Ludwig Erhard, του Γερμανού υπουργού Οικονομίας που ήταν ο εγκέφαλος της μεταπολεμικής οικονομικής αναζωπύρωσης της χώρας.

Πάνω από 3.600 γερμανικές εταιρείες —από τον κολοσσό προϊόντων οικιακής χρήσης Henkel μέχρι τις αυτοκινητοβιομηχανίες BMW και Mercedes— δημιούργησαν καταστήματα στη χώρα. Συνολικά, οι γερμανικές επιχειρήσεις έχουν περίπου 25 δισεκατομμύρια ευρώ σε επενδυμένο κεφάλαιο στη Ρωσία, σύμφωνα με την Bundesbank. Παρά τις κυρώσεις της Δύσης κατά της Ρωσίας, οι επιχειρήσεις ήταν προσοδοφόρες για πολλές γερμανικές εταιρείες. Η BMW κατέγραψε άλμα 10% στις πωλήσεις αυτοκινήτων μόνο πέρυσι, για παράδειγμα.

Διαβάστε όλο το άρθρο  από τους Matthew Karnitschnig και Nette Nöstlinger/Politico  εδώ