Άμεση ήταν η αντίδραση του Δημάρχου Σπάρτης κ. Πέτρου Δούκα, στο άρθρο του Γιάννη Παπαδόπουλου στην εφημερίδα «Καθημερινή» (8/2/2021), με τίτλο:
Αποσπάσματα από το άρθρο της Καθημερινής,
«Ανάμεσα στα λάβαρα και στα σύμβολα του όχλου που πολιόρκησε το Καπιτώλιο των ΗΠΑ στα επεισόδια της 6ης Ιανουαρίου στην Ουάσιγκτον, υπήρχαν και αντίγραφα αρχαιοελληνικών περικεφαλαιών, αλλά και σημαίες με την επιγραφή “Μολών Λαβέ”. Μία εβδομάδα αργότερα την ίδια φράση καπηλεύτηκε και η νεοεκλεγείσα βουλευτής των Ρεπουμπλικανών και θιασώτρια θεωριών συνωμοσίας Μάρτζορι Τέιλορ Γκριν φορώντας μάσκα με το σύνθημα γραμμένο ως “Molon Labe”. Πώς εξηγείται αυτή η “λακωνοφιλία”;.
Ιστορικοί στη Βρετανία και στις ΗΠΑ, που μελετούν πώς ακροδεξιές οργανώσεις προσπαθούν να σφετεριστούν στοιχεία της αρχαίας Σπάρτης, δεν αιφνιδιάστηκαν από αυτές τις εικόνες».
Η επιστολή του Πέτρου Δούκα
«Κύριε Διευθυντά,
Εκτός από κάποια εξτρεμιστικά ‘στίφη’, ακόμα και στο έγκριτο The New Republic στις 01/08/19 με τίτλο “The Sparta Fetish Is a Cultural Cancer”, ο συγγραφέας κ. Myke Cole, βλέπει τον θαυμασμό προς τη Σπάρτη (που φέτος γιορτάζει τα 2500 Χρόνια από τη Μάχη των Θερμοπυλών), σαν ένα “benign ahistorical myth” και σαν ένα πολιτιστικό καρκίνωμα που αξιοποιούν οι νεο-Ναζί, και ότι λίγο-πολύ, η Σπάρτη είναι ιδιαίτερα υπερτιμημένη και μήτρα φασι-στικών ιδεοληψιών!
Τι τελικά ήταν η Σπάρτη;
Η νομοθεσία του Λυκούργου είχε ως πρώτιστο στόχο και ως σκοπό την ελευθερία των Σπαρτιατών! Το να μην είναι υπόδουλοι ούτε ξένων κατακτητών, ούτε εγχώριων τυράννων.
Δεν είχε ως στόχο την Πανελλήνια ηγεμονία τους!
Οι Σπαρτιάτες ήταν πολύ συντηρητικοί για να επιδιώκουν τις περιπέτειες των ηγεμονιών.
Όταν δε επικράτησε στη Λακωνική ο Φιλοποίμην (188 π.Χ.), το πρώτο που έκανε ήταν να καταργήσει τη Σπαρτιατική αγωγή, γιατί ήταν αυτή που κράταγε το Σπαρτιατικό φρόνημα υψηλό, αγέρωχο και …. επικίνδυνο!
Αλλά ήταν σχετικά μικρός σε μέγεθος για να ήταν μόνιμα και “εξ´ ορισμού” αήττητος!
Και οι φοβερότερες αθλητικές ομάδες κάθε τόσο χάνουν κάποιους αγώνες.
Την μεγαλύτερη καταστροφή του την έπαθε στα Λεύκτρα το 371 π.Χ., όταν ο Θηβαίος Επαμεινώνδας έριξε σχεδόν όλο το στρατό του πάνω στο τμήμα του ηρωικού βασιλιά της Σπάρτης, Κλεόμβροτου, ο οποίος σκοτώθηκε πολεμώντας.
Οι Αθηναίοι συστηματικά απέφευγαν την κατά μέτωπο συμπλοκή με τις Σπαρτιατικές φάλαγγες, ακόμα και όταν οι Σπαρτιάτες εισέβαλαν στην Αττική!
Μόνο τέσσερις φορές Αθηναίοι και Σπαρτιάτες πολέμησαν ανοικτά μεταξύ τους: στη Μάχη της Τανάγρας (457), της Αμφίπολης (422),της Μαντινείας (418) και της ἐν ταῖς Ἁλαῖς πηλόν (έλος, 403) – και οι τέσσερις με νίκες των Σπαρτιατών
Και στη νησίδα Σφακτηρία, η Σπαρτιατική φρουρά αποδεκατίστηκε από Αθηναίους τοξότες, όχι από μάχες σώμα με σώμα, ή φάλαγγα με φάλαγγα. (Ο κύριος όγκος του στρατού είχε εκστρατεύσει με τον Βρασίδα στη Μακεδονία, ενώ ο υπόλοιπος μόλις είχε επιστρέψει στη Σπάρτη από την προσπάθειά του να εισβάλλει στην Αττική – προσπάθεια που ανακόπηκε λόγω σεισμών κοντά στον Ισθμό.)
Η ήττα αυτή ήταν πολύ μεγάλο πλήγμα για τη φήμη και το γόητρο των Σπαρτιατών.
Όταν δε κάποιος Αθηναίος κορόιδευε έναν Σπαρτιάτη αιχμάλωτο από τη Σφακτηρία, λέγοντάς περίπου ότι, “μόνον οι δειλοί επιζούνε στις μάχες, άρα και συ δειλός θα είσαι”, αυτός απάντησε Λακωνικά ότι “πρέπει τα Αθηναϊκά βέλη να είναι πολύ έξυπνα για να ξεχωρίζουν τους γενναίους από τους δειλούς”!
Αλλά και στις Θερμοπύλες ο Σπαρτιατικός στρατός των “300” “ηττήθηκε” από τους Πέρσες! Ήταν όμως ήττα αυτή;
Ο βασιλιάς μας Λεωνίδας και οι 300 ήταν σχεδόν νομοτελειακό απότοκο του πολιτεύματος και της Σπαρτιατικής αγωγής! Όλοι οι Σπαρτιάτες βασιλιάδες ήταν στη πρώτη γραμμή του πυρός! Αλλά ενώ όλοι πήγαιναν για να νικήσουν, ο Λεωνίδας και οι 300 ήξεραν τι τους περίμενε.
Στην μεν καθαρόαιμη Αθηναϊκού τύπου δημοκρατία, η Εκκλησία του Δήμου, συνέρχεται και αποφασίζει επί τόπου! Και κάθε απόφασή της είναι νέος νόμος, χωρίς πολλές εξασφαλίσεις για εγκράτεια.
iii. Στη κορυφή του πολιτεύματος τοποθέτησε την Απέλλα, τη γενική συνέλευση του Σπαρτιατικού λαού που είχε τον τελικό λόγο για όλες τις σημαντικές αποφάσεις!
Πάλι για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητος, η Δημοκρατία γίνεται το επίσημο πολίτευμα!
Η συνομωσία του Κινάδωνα (ίσως ο πρώτος κομμουνιστής), και η επιθυμία του Λύσανδρου να διευρυνθούν οι οίκοι που θα είχαν δικαίωμα στη βασιλεία, ήταν σχετικά ασήμαντες εξαιρέσεις που επιβεβαίωναν τον κανόνα!
Σχεδιάζουμε ειδικά συμπόσια για αυτό σε Ρώμη, Λονδίνο και Washington, στα πλαίσια των 2500 Χρόνων, μόλις ομαλοποιηθούν τα πράγματα!
Γι’ αυτό και προχώρησαν στον πρώτο αναδασμό της αγροτικής γης και το μοίρασμά της σε ίσους κλήρους, σε όλους τους Σπαρτιάτες πολίτες.
Έτσι και στη Σπάρτη!
Λεπτομέρειες στο βιβλίο μου “Σπάρτη: η Πρώτη Δημοκρατία”, που ευελπιστώ να κυκλοφορήσει σε 1 1/2 μήνα περίπου (τέλος Μαρτίου).
Αυτά τα λίγα!
Πέτρος Γ. Δούκας,
Δήμαρχος Σπάρτης»
γράφει η Κυριακή Ξενάκη Ήταν μια ενδιαφέρουσα εβδομάδα, για την Αργολίδα, αυτή που πέρασε. Ας…
Οι δηλώσεις του αντιδημάρχου Οικονομικών Γιώργου Φραγκιουδάκη στην δημοσιογράφο Κατερίνα Κουρτέλη, για την οικονομική διαχείριση…
Αν και η ανθρωπότητα δείχνει να συνειδητοποιεί ότι η επόμενη τετραετία είναι τετραετία Τραμπ, ωστόσο,…
Η εξόδιος ακολουθία, για τον νεκρό εργαζόμενο σε απορριμματοφόρο του Δήμου Άργους Μυκηνών θα πραγματοποιηθεί…
Με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου στη συνεδρίαση της 20ης Νοεμβρίου 2024, ιδρύονται και θα…
Στην Ημερίδα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών, που διεξήχθη στο Βουλευτικό Ναυπλίου…