Οι συστημικοί σύμβουλοι της Θεσσαλονίκης είπαν ΟΧΙ στην ενδυνάμωση των Κοινοτήτων

65

Η ανεξαρτησία και ενδυνάμωση των κοινοτήτων είναι φανερό ότι δεν εξυπηρετεί τα πολιτικά συμφέροντα και φιλοδοξίες των συστημικών δημοτικών παρατάξεων.

Αυτό αποδείχθηκε χθες στην Θεσσαλονίκη όπου, οι συνεργαζόμενες στη διοίκηση του δήμου παρατάξεις αρνήθηκαν να υιοθετήσουν το ψήφισμα συμπαράστασης του “Δικτύου Κοινοτήτων Ελλάδος” το οποίο κατέθεσε η δημοτική παράταξη “Θεσσαλονίκη πόλη ελληνική” για λογαριασμό του “Δικτύου Αυτοδιοικητικών”. Το ψήφισμα υπερψήφισαν, εκτός του Γιάννη Κουριαννίδη και οι δημοτικοί σύμβουλοι Σπύρος Βούγιας, Ανδρέας Κουράκης, Μιχάλης Τρεμόπουλος, Σταύρος Καλαϊτζίδης, ενώ δήλωσαν τη στήριξή τους και οι Γιώργος Ρακκάς και Ιωάννης Νασιούλας, οι οποίοι όμως λόγω του προχωρημένου της ώρας είχαν αποχωρήσει και δεν ήταν παρόντες στην ψηφοφορία.

Για το θέμα αυτό η παράταξη “Θεσσαλονίκη πόλη ελληνική” εξέδωσε την εξής ανακοίνωση:

«Η παράταξη μας “Θεσσαλονίκη πόλη ελληνική” κατέθεσε σχέδιο ψηφίσματος στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης με στόχο την στήριξη του δίκαιου αγώνα του Συντονιστικού Δικτύου Κοινοτήτων Ελλάδος για την αναβάθμιση του ρόλου των Κοινοτήτων με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων και πόρων προς αυτές και την ανατροπή του σημερινού συγκεντρωτικού συστήματος διοίκησης της τοπικής αυτοδιοίκησης, το οποίο σκοπεύει να ενισχύσει και να παγιώσει το Υπουργείο Εσωτερικών με το νέο νομοσχέδιό του.

Περιμέναμε ότι το ψήφισμα θα είχε μεγάλη στήριξη απ΄ όλες τις παρατάξεις ανεξάρτητα από την πιθανή ιδεολογική τους τοποθέτηση. Δυστυχώς εισπράξαμε μια άρνηση από τους περισσότερους δημοτικούς συμβούλους γιατί όπως φαίνεται τελικά η ανεξαρτησία και ενδυνάμωση των κοινοτήτων δεν εξυπηρετεί τα πολιτικά τους συμφέροντα και φιλοδοξίες. Το αποτέλεσμα ήταν η μη έγκριση του ψηφίσματος από το δημοτικό συμβούλιο.

Για την ιστορία, να αναφέρουμε ότι το ψήφισμά μας υπερψηφίστηκε από τους δημοτικούς συμβούλους Σπύρο Βούγια, Ανδρέα Κουράκη, Μιχάλη Τρεμόπουλο, Σταύρο Καλαϊτζίδη, ενώ δήλωσαν τη στήριξή τους και οι Γιώργος Ρακκάς και Ιωάννης Νασιούλας, οι οποίοι όμως λόγω του προχωρημένου της ώρας είχαν αποχωρήσει και δεν ήταν παρόντες στην ψηφοφορία».

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ

«Το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης συμπαρίσταται στον δίκαιο αγώνα του Συντονιστικού Δικτύου Κοινοτήτων Ελλάδος για την αναβάθμιση του ρόλου των Κοινοτήτων με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων και πόρων προς αυτές και την ανατροπή του σημερινού συγκεντρωτικού συστήματος διοίκησης της τοπικής αυτοδιοίκησης, το οποίο σκοπεύει να ενισχύσει και να παγιώσει το Υπουργείο Εσωτερικών με το νέο νομοσχέδιό του.

Πιστεύουμε ότι η έννοια της «Κοινότητας» πρέπει να επανακτήσει την αξία που είχε εδώ και αιώνες στην πατρίδα μας ως βασικό κύτταρο οργάνωσης των πολιτών, που μέσα από τις κοινές ανάγκες και αντιλήψεις τους δομούσαν τις κοινωνίες τους στη βάση ενός κοινά αποδεκτού συστήματος αξιών.

Η κατάργηση της ύπαρξης ξεχωριστής κάλπης για την ανάδειξη των αιρετών των τοπικών Κοινοτήτων θα επιφέρει πλήγμα στην φιλοδοξία και την δυνατότητα ανάδειξης Πολιτών αφοσιωμένων στα κοινά και στην ανιδιοτελή υπηρέτηση των μικρών κοινωνιών. Οι Κοινότητες θέλουν Πρόεδρο και όχι εκπρόσωπο. Τον Πρόεδρο πρέπει να τον εκλέγουν οι κάτοικοι και όχι ο Δήμαρχος.

Η άρνηση εκχώρησης ευθυνών, αρμοδιοτήτων και χρηματοδοτήσεων θα παρεμποδίζει την ταχεία και αποτελεσματική αντιμετώπιση των τοπικών προβλημάτων της Κοινότητας, ενώ συγχρόνως θα συντελέσει στην διασπάθιση πολύτιμων οικονομικών πόρων».

ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ

Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η Κοινότητα αποτελεί διαχρονικά τον πυρήνα της Ελληνικής Κοινωνίας.

Ένας λαός , όπως ο Ελληνικός, διαχρονικά χρησιμοποιεί την λέξη κοινότητα ορίζοντάς τη, “ως συνύπαρξη για το κοινό καλό”!

Ένας λαός κατεξοχήν κοινοτικός διαθέτει τους ασθενέστερους ‘’ κοινοτικούς θεσμούς ‘’ από όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες, ακόμα και από τις χώρες του τρίτου κόσμου!

Ο θεσμός αυτός της ‘’Κοινότητας‘’, καθώς και η διατήρηση και ενίσχυσή του, οφείλουν να αποτελέσουν κεντρικό θέμα για την πολυεπίπεδη και σύγχρονη διακυβέρνηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Ελλάδα.

Σε όλη την επικράτεια τα Συμβούλια Κοινοτήτων είναι αυτά που βρίσκονται εγγύτερα στον πολίτη και την καθημερινότητα. Είναι αυτά που κάνουν πράξη την αποκέντρωση και φροντίζουν για την αξιοποίηση της επαρχίας.

Επί της ουσίας είναι η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών στο κράτος, αφού μια μορφή διοίκησης παραμένει δίπλα του, στα προβλήματα της καθημερινότητας.

Εξάλλου ο Ευρωπαϊκός Χάρτης Τοπικής Αυτονομίας (Ν.1850/1989) θέτει ως βάση ότι «οι δημόσιες υποθέσεις να ασκούνται κατά προτίμηση από αρχές που είναι εγγύτερα προς τους πολίτες, ενώ ένα υψηλότερο επίπεδο διοίκησης θεωρείται κατάλληλο μόνο όταν ο συντονισμός ή η παραχώρηση των αρμοδιοτήτων είναι αδύνατη ή λιγότερο αποτελεσματική στο αμέσως κατώτατο διοικητικό επίπεδο».

Στους στόχους λοιπόν του νομοσχεδίου θα πρέπει να είναι:

-Η αναβάθμιση των Κοινοτήτων μεταφέροντας αρμοδιότητες και πόρους προς αυτές.

-Η ανατροπή του σημερινού συγκεντρωτικού συστήματος διοίκησης της τοπικής αυτοδιοίκησης.

-Να δοθεί ουσία και περιεχόμενο στην έννοια της «Κοινότητας», που υπάρχει εδώ και αιώνες στην πατρίδα μας και όχι να την συρρικνώνετε όπως έγινε με τους τελευταίους νόμους

Β. Η ΠΡΟΤΑΣΗ ( ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ–ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ).

Στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο να λάβετε υπόψη τουλάχιστον τις παρακάτω θέσεις και διεκδικήσεις, οι οποίες συμπυκνώνουν και ενσωματώνουν – σε μεγάλο βαθμό – τις θέσεις και τα αιτήματα των εκλεγμένων Κοινοταρχών του Δήμου Πρεβέζης.

=Για τις Κ.Α.Π. Επενδυτικών Δαπανών πρώην ΣΑΤΑ (Κωδικός 1311 στους προϋπολογισμούς των Δήμων)

Η Κρατική επιχορήγηση από τον Κωδικό ( Επενδυτικά Κ.Α.Π. – πρώην ΣΑΤΑ ) να πηγαίνει απευθείας για διαχείριση στις ‘’ Κοινότητες ‘’ και όχι στους Δήμους, οι οποίες έτσι θα μπορούν να εκτελούν γρήγορα τα απαραίτητα έργα, μικρής κλίμακας, στην κοινότητά τους.

Η Κρατική επιχορήγηση (Επενδυτικά Κ.Α.Π. – πρώην ΣΑΤΑ ) πρέπει να αυξηθεί τουλάχιστον στο ύψος που είχε πριν τις περικοπές των ‘’μνημονίων ‘’ και πρέπει να αλλάξει ως προς τον τρόπο καταμερισμού της – από μεριάς δήμου – προς τις Κοινότητες και να μην χρησιμοποιείται σαν ( μοναδικό κριτήριο κατανομής ) μόνο το ‘’ πληθυσμιακό ‘’ της απογραφής του 2011.

=Για την Πάγια Προκαταβολή

Θέσπιση υποχρεωτικότητας της καταβολής της με αντικειμενικά και ορθολογικά κριτήρια και εξέταση της δυνατότητας της αξιοποίησής της για τρέχοντα έξοδα της Κοινότητας κατά τον τύπο για παράδειγμα των Σχολικών Επιτροπών.

Ο λογαριασμός της πάγιας προκαταβολής πρέπει να διαχειρίζεται απευθείας από τα κοινοτικά συμβούλια και τους προέδρους, τα οποία θα μπορούν να αντιμετωπίζουν άμεσα έργα καθημερινότητας παρακάμπτοντας έτσι τη σημερινή δημοτική γραφειοκρατία η οποία ουσιαστικά κατήργησε αυτό το σημαντικό εργαλείο.

Χρήσιμο εργαλείο για την χρήση της Πάγιας πρέπει να ορισθεί το ‘’ΕΡΓΟΣΗΜΟ ‘’ για την κάλυψη των εργατικών ‘’ μεροκάματων ‘’ που χρειάζεται κάθε κοινότητα και θα μπορούσε να κατευθυνθεί σε νέους και ανέργους στην κοινότητα και όχι σε μεγάλο – εργολάβους με ‘’ βιβλία και τιμολόγια ‘’.

=Διοικητικές Αρμοδιότητες

Στα Συμβούλια των Κοινοτήτων και στους Τοπικούς Προέδρους μπορούν να περιέλθουν όλες οι αρμοδιότητες συμβουλευτικού και γνωμοδοτικού χαρακτήρα που έχουν και σήμερα ΚΑΙ να χαρακτηριστούν αποφασιστικές.

Οι Κοινότητες μπορούν να αποτελέσουν τα κύτταρα της δημοκρατικής λειτουργίας των Δήμων με τη συμμετοχή των πολιτών.

Να επανέλθουν από τους Δήμους στις Κοινότητες οι διοικητικές αρμοδιότητες της έκδοσης πιστοποιητικών δημοτολογίου και βεβαιώσεων μόνιμης κατοικίας, που τόσο άδικα αφαιρέθηκαν το 2018 και ταλαιπωρούν καθημερινά τους πολίτες των μικρών χωριών, οι οποίοι και θα αργήσουν να εξοικειωθούν με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση.

=Τρόπος Εκλογής

Στις τελευταίες αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019 η ύπαρξη ξεχωριστής κάλπης για την ανάδειξη των αιρετών των τοπικών Κοινοτήτων ενεργοποίησε το ενδιαφέρον και ανέδειξε μια νέα γενιά αυτοδιοικητικών με στόχο την εκπροσώπηση των συμφερόντων του τόπου τους, μακριά από κομματικές προωθήσεις ή δημαρχοκεντρικές παρατάξεις.

Πολίτες βρήκαν κίνητρο την αυτονομία της εκλογικής κάλπης και συγκρότησαν συνδυασμούς οι οποίοι στη συνέχεια – οι περισσότεροι εξ αυτών – έγιναν επί της ουσίας ομάδες εθελοντικής εργασίας για τον τόπο τους, κινητοποιώντας παράλληλα συμπολίτες και συγχωριανούς σε μια προσπάθεια να βελτιωθεί η ύπαιθρος και να αυξηθεί το ενδιαφέρον για το χωριό ή τη γειτονιά.

Η καθημερινή παρουσία και δράση των προέδρων και των μελών των Συμβουλίων των Κοινοτήτων για τα τοπικά ζητήματα είναι εμφανής σε κάθε επίπεδο.

Η ξεχωριστή κάλπη απλούστευσε και απεγκλώβισε και τους υποψήφιους Δημάρχους από την υποχρέωση να διαιρέσουν τους μικρούς τόπους σε ημετέρους και αντιπάλους, διαιωνίζοντας κατά αυτόν τον τρόπο μια παλιά κακή συνήθεια!

Η ξεχωριστή κάλπη είναι η ανάθεση ευθύνης στον άνθρωπο του τόπου και όχι στον αρεστό του Δημάρχου που σε πολλές περιπτώσεις δεν μένει στην Κοινότητα του.

Για λόγους ισοτιμίας, αυτοτέλειας, αναβάθμισης του ρόλου των Κοινοτήτων, αλλά και δημοκρατίας τα κοινοτικά συμβούλια πρέπει να εκλέγονται με απλή αναλογική σε ξεχωριστά ψηφοδέλτια και όχι μαζί με το Δημοτικό ψηφοδέλτιο, ο δε επικεφαλής του ψηφοδελτίου να εκλέγετε Πρόεδρος χωρίς σταυρό προτίμησης όπως και ο δήμαρχος. Στην περίπτωση που οι Κοινότητες εκλέγουν μόνο Πρόεδρο να παραμείνει ως έχει, ενιαίο ψηφοδέλτιο των υποψηφίων Προέδρων.

=Μισθοδοσία Προέδρων

Τα χρήματα που δίδονται στους Προέδρους των Κοινοτήτων να χαρακτηριστούν ως οδοιπορικά-έξοδα κινήσεως και να μην προσμετρούνται στο εισόδημά του, αυξάνοντας έτσι τη φορολόγησή του.