ΑΝΑΓΕΝΕΣΙΣ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΠΥΡΓΟΥ : Παιδεία ή Εκπαίδευση; Πάλι το ίδιο ερώτημα….

54
Ο Καθηγητής-Φιλόλογος-Ερευνητής κ.Κουρκούτας Γεώργιος

Από Γεώργιο Κουρκούτα

υπεύθυνο τομέα Παιδείας και Εορτασμού 200 ετών Εθνικής Παλιγγενεσίας από το 1821 του Δημοτικού συνδυασμού ΑΝΑΓΕΝΕΣΙΣ στον Δήμο Πύργου

Κορυφαίο θέμα μετά την λήξη της καραντίνας έχει εξελιχθεί το Νομοσχέδιο που προτείνει η Υπουργός Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως. Και έχει γίνει θέμα, καθώς εισάγει «καινά δαιμόνια», που μπορεί όμως να μείνουν στον χώρο του εντυπωσιασμού (για μια ακόμη φορά). Σε λίγες μέρες, μάλιστα, θα αποτελέσει και Νόμο του Κράτους, καθώς φαίνεται ότι θα ψηφιστεί.

Επειδή το θέμα απασχολεί και την τοπική κοινωνία (όπως είδαμε από ανακοινώσεις ή κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών) κάνουμε καλοπροαίρετα τις παρακάτω παρατηρήσεις.

1. Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών και Σχολείων. Προωθείται μεν αυτή η διαδικασία, αλλά δεν ξεχνάμε ότι όλα τα παλιότερα σχέδια περί αξιολογήσεως έμειναν στα χαρτιά. Αυτή η διαδικασία πρέπει να είναι ουσιώδης και όχι να γίνει αφετηρία για διχασμό της σχολικής Κοινότητας και την αυθαίρετη κατηγοριοποίηση των Σχολείων σε πρώτης  και δεύτερης κατηγορίας. Να κριθεί κάθε Σχολείο με βάση και την κοινωνική και οικονομική γεωγραφία που τα συνοδεύει, πχ. η γεωργική και κτηνοτροφική κοινωνία  (όπως συμβαίνει με τα περισσότερα Σχολεία της Ηλείας).   

2. Αγγλικά από το Νηπιαγωγείο;  Για τα Ελληνικά, που δεν μαθαίνουν καλά οι μαθητές μας, θα ασχοληθεί το Υπουργείο;  Τόση μανία για μία και δύο γλώσσες από νωρίς, ενώ όλοι ξέρουν ότι για να μάθει καλά μία ξένη γλώσσα ένας νέος πάει Φροντιστήριο! Και αποκτά τίτλο γλωσσομάθειας από ξένα ινστιτούτα και όχι από το Σχολείο του, που τον δίδαξε για 6 έως 12 χρόνια! Το ίδιο το Υπουργείο υποβαθμίζει έτσι την γλωσσομάθεια, ενώ η εισαγωγή Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο «μυρίζει» χάρη προς αδιόριστους Καθηγητές Αγγλικής (αφού δεν θα τα διδάσκουν, λογικά, οι Νηπιαγωγοί).

3. Σεξουαλική αγωγή και από ποιους; Θόρυβος γίνεται και για την εισαγωγή μαθήματος Σεξουαλικής Αγωγής. Ποιοι θα την διδάξουν και με ποιο περιεχόμενο; Θα κινείται στην πρόχειρη και εκφυλισμένη ιδεοληψία που οδήγησε στις προ ετών «Θεματικές εβδομάδες», που σχεδιάστηκαν εν μέρει για «καταπολέμηση τρανσφοβίας και ομοφοβίας» (όπως διαλαλούσε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής; Θα γίνεται προπαγάνδα για όλες τις «σεξουαλικές επιλογές», ακόμη και τις παρά φύσιν, προβάλλοντάς τες ως «δημοκρατικό δικαίωμα» και «σεβασμό στην διαφορετικότητα» στην τρυφερή ψυχή ανήλικων νέων; Και ύστερα όλοι αυτοί (από δημοσιογράφους και «ειδικούς» έως πολιτικούς) θα κλαψουρίζουν πάλι για φαινόμενα παιδοφιλίας ή σεξουαλικής παρενόχλησης; Και εδώ προχειρότητες;  Αλήθεια, με ποια κριτήρια θα επιλέγονται εδώ οι διδάσκοντες; Με το γνωστικό επίπεδο (το πτυχίο) ή την εν γένει εικόνα του;

4. Κάμερες στις αίθουσες και εξ αποστάσεως διδασκαλία. Ναι, να γίνεται χρήση των νέων τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, αλλά πώς θα γίνει αυτό; Ενώ έχει απαγορευτεί και η απλή παρουσίαση μορφών των ανηλίκων παιδιών των Σχολείων, τώρα μέσω αυτής της «καινοτομίας» θα γίνουν όλοι ένα απέραντο θέαμα.  Δικαιώνεται ο Τζωρτζ Όργουελ και ο «Μεγάλος αδελφός» του;  Καλή βέβαια και αναγκαία λόγω συνθηκών η εξ αποστάσεως Εκπαίδευση, αλλά δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ψυχική επικοινωνία διδάσκοντος και μαθητή, που είναι ο πυρήνας της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την Αρχαιότητα.

5. Λατινικά και Κοινωνιολογία. Ο προηγούμενος Υπουργός Παιδείας έδιωξε τα Λατινικά από το Λύκειο ως …περιττά και τα αντικατέστησε με την Κοινωνιολογία.  Καλή η Κοινωνιολογία, αρκεί να μην γίνεται με μονομερείς προσεγγίσεις ούτε να καταφεύγει σε μεθόδους παπαγαλίας (διότι έτσι σερβίρονται να βιβλία της στο Λύκειο).  Γιατί να μην επιστρέψουν αναβαθμισμένα και με ουσιώδη διδασκαλία τα Λατινικά, ενώ η Κοινωνιολογία να ανταποκρίνεται στις γνωστικές ανάγκες ενός νέου του 21ου αιώνος και όχι στις «εκφραστικές» ανάγκες και αγκυλώσεις μερικών ομάδων Κοινωνιολόγων (με γνωστή ιδεοληπτική αντίληψη);

6. Τι θα γίνει με τα Αρχαία Ελληνικά; Όλοι ξέρουν την σημασία των Αρχαίων Ελληνικών σε όλα τα επίπεδα. Αν είχαμε έναν ξένο για Υπουργό Παιδείας (αρκεί να θυμίσουμε τον Γάλλο Ζακ Λανγκ, 81 χρονών σήμερα, που αναβάθμισε τα Ελληνικά στην Γαλλική Εκπαίδευση), ίσως θα ήταν αλλιώς τα πράγματα.  Δεν επιτρέπεται να διδάσκονται Αρχαία οι μαθητές Γυμνασίου από βιβλία που μόνο απέχθεια και φόβο προκαλούν, ενώ μπορούν να δοθούν καλύτερα βιβλία και να εκμεταλλευτούν διδάσκοντες και μαθητές τις νέες τεχνολογίες για αυτά.  Διάλογος για τα Αγγλικά έγινε στην Βουλή αυτές τις ημέρες. Σιωπή για τα Αρχαία! Πάλι θα είναι στο περιθώριο της Εκπαίδευσης, χωρίς ποτέ οι μαθητές μας να μην μάθουν τα σοφά λόγια που όλοι οι πολιτισμένοι Λαοί μελετούν σήμερα. Είναι ικανοποιημένο το Υπουργείο Παιδείας για την υπάρχουσα κατάσταση με τα Αρχαία;

7. Μάθημα Θρησκευτικών. Θα συνεχιστεί η απαράδεκτη υποβάθμιση των Θρησκευτικών που πλέον είναι μία άτσαλη Θρησκειολογία, με χρήση βιβλίων σε ένα πνεύμα συγκρητιστικό και πανθρησκειακό.  Και θα συνεχιστεί αυτό, παρότι ακόμη και το ΣτΕ προσφάτως έφερε τις αντιρρήσεις του;  Τα σχέδια όλων αυτών που θέλουν την αλλοίωση ή την περιθωριοποίηση των Θρησκευτικών θα υλοποιηθούν με το πέρασμα του χρόνου, με το Υπουργείο να συνεργεί σε αυτό;  Γιατί δεν ακούει η Υπουργός Παιδείας τους Θεολόγους και αποφεύγει τον διάλογο μαζί τους; Ποιους υπηρετεί ή ικανοποιεί με αυτήν της την στάση;

8. Τελικά, Παιδεία ή Εκπαίδευση; Το Υπουργείο αυτοαποκαλείται «Παιδείας», αλλά ουσιαστικά είναι «Εκπαίδευσης» (όπως ομολογείται και από την μετάφρασή του, δηλαδή Ministry of Education).  Αυτή η ανισορροπία στην ονομασία περνά στην πράξη, καθώς το ίδιο το Υπουργείο δεν έχει ξεκαθαρίσει αν πρέπει να νοιάζεται για την συνολική Παιδεία του νέου ατόμου και μελλοντικού πολίτη της Χώρας ή απλώς να παρέχει τις εκπαιδευτικές γνώσεις που θα χρειαστεί για είσοδό του σε Τριτοβάθμιο ίδρυμα.  Ας τεθεί ένα τέρμα σε αυτήν την ασάφεια και να δοθεί αληθινό περιεχόμενο στην Σχολική Εκπαίδευση.

Μπορούμε ως συμπέρασμα να πούμε ότι, παρότι όλοι οι Πολιτικοί με κομπασμό τονίζουν την σημασία της Παιδείας για έναν Λαό και τα σχετικά, με πολλή επιπολαιότητα γίνονται αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, που πολλές φορές οδηγούν σε νέα αδιέξοδα. Και μετά θα λέμε ότι «χάθηκε μία ακόμη ευκαιρία» για την Παιδεία και θα περιμένουμε τις …επόμενες μεταρρυθμίσεις….

                      Αναγένεσις στον Δήμο Πύργου