H αλήθεια των αριθμών και η αντιπολιτευτική προπαγάνδα για την εμπορικότητα του Άργους

49
Δημήτρης Κρίγγος

γράφει ο Δημήτρης Κρίγγος*

Αν και ήλπιζα ότι τα λάθη του παρελθόντος, που οδήγησαν την χώρα μας στη σημερινή κατάσταση, θα είχαν λειτουργήσει διδακτικά, τουλάχιστον για όλους όσοι θέλουν να ασχοληθούν με τις τύχες του τόπου μας, δυστυχώς διαπιστώνω ότι κάποιοι συνεχίζουν,  προς εξυπηρέτηση μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων, να παραμένουν μεταξεταστέοι και να μετέρχονται τακτικών που η ελληνική κοινωνία έχει πλέον καταδικάσει ομόθυμα.

Κινούμενη στη κοντόφθαλμη λογική της δημιουργίας εντυπώσεων, προς άγρα ψήφων, η επερχόμενη αντιπολίτευση του δήμου Άργους Μυκηνών ξεκίνησε την προεκλογική περίοδο παίζοντας παιχνίδια στις πλάτες των εμπόρων και των επιχειρηματιών της πόλης μας, οι οποίοι την τελευταία δεκαετία στενάζουν, όπως άλλωστε συμβαίνει και με το μεγαλύτερο τμήμα του επιχειρηματικού κόσμου αλλά και του πληθυσμού της Ελλάδας συνολικά.Η συρρίκνωση του ελληνικού Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος επιμερίζεται σε όλα τα εισοδήματα και συνεπάγεται την μείωση της κατανάλωσης και στον κύκλο εργασιών των εμπορικών επιχειρήσεων.

Είναι προφανές πως την οικονομική κρίση που αντιμετωπίσαμε όλοι, και τις επιπτώσεις της στην ελληνική επικράτεια, την βιώσαμε και στο Άργος. Ευχή όλων μας θα ήταν να μη συνέβαινε αυτό, αλλά με ευχές δεν λύνονται τα προβλήματα.

Αδιαμφισβήτητο  επίσης είναι ότι οι εξαγωγές μειώθηκαν,υπήρξε τεράστια μείωση στην κατανάλωση, υψηλό χρέος, δημόσιο και ιδιωτικό, με αρνητικό εμπορικό ισοζύγιο. Αυτή είναι η εικόνα που γνωρίζουν καλά όσοι θέλουν να βλέπουν την πραγματικότητα και αντιλαμβάνονται ότι υπό αυτές τις συνθήκες το εμπόριο θα χτυπηθεί περισσότερο απ’ όλους τους τομείς. Δεν αποτελεί ανακάλυψη μια τέτοια διαπίστωση καθώς υπάρχουν όλα δημοσιευμένα. Ειδικότερα:

  1. Η κατάσταση των ελληνικών μικρομεσαίων λιανεμπορικών επιχειρήσεων, σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο στο Άργος, όπως και το σύνολο του λιανεμπορίου υπέστη σημαντικό πλήγμα λόγω της κρίσης. Την τελευταία επταετία συρρικνώθηκε κατά 5% ετησίως σε όρους όγκου, ενώ παράλληλα ο αριθμός των επιχειρήσεων περιορίστηκε σωρευτικά στο διάστημα 2008 – 2013 κατά περίπου 30.000 καταστήματα, αντιστοιχώντας σε συνολική πτώση της τάξης του 16%.Της τάξης του -53,1% είναι η σωρευτική υποχώρηση του κύκλου εργασιών στα καταστήματα ένδυσης υπόδησης, από το 2009 έως και το 2017 με βάση την εκτίμηση έρευνας της ΕΣΕΕ
  2. Στις φετινές χειμερινές εκπτώσεις σύμφωνα με έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, για τις 7 στις 10 επιχειρήσεις οι πωλήσεις ήταν χαμηλότερες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018, ενώ για το 24% του συνόλου παρέμειναν σταθερές και μόνο το 8% κινήθηκε σε καλύτερα επίπεδα. Και δεν είχαν… ανάπλαση σε όλη την Ελλάδα.
  3. Οι παθογένειες της ανάπτυξης του εμπορίου στην Ελλάδα συνέβαλλαν με τη σειρά τους στην κρίση του. Για παράδειγμα μόλις το 22% των εμπόρων δηλώνει ότι έχει επενδυτικό σχέδιο ανάπτυξης, μόνο το 21% δημιούργησε και ηλεκτρονικό κατάστημα, ενώ μόλις το 4% αξιοποίησε την πτώση των ενοικίων για να μετεγκατασταθεί σε φθηνότερο ακίνητο.
  4. Προβλήματα πτώσης τζίρου αντιμετωπίζουν φυσικά όλες οι πόλεις της Ελλάδας όλα αυτά τα χρόνια. Από τον Έβρο έως την Κρήτη.

Ο παρακάτω πίνακας αποδεικνύει περίτρανα το γεγονός ότι πανελληνίως καταγράφεται πτώση του τζίρου των εμπορικών καταστημάτων.

Ο  πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης κάνει λόγο για τραγικές επιπτώσεις στην οικονομία και αναφέρεται στα «λουκέτα» των επιχειρήσεων: «Η ελληνική αγορά «μαραζώνει» χρόνο με τον χρόνο, ενώ κάθε μνημονιακός χρόνος που φεύγει συνεχίζει να «σβήνει» από τον επιχειρηματικό χάρτη πολλές χιλιάδες ελληνικές επιχειρήσεις».

Τα αίτια είναι ακόμη πολλά και σε ευρύτερο αλλά και σε τοπικό επίπεδο. Πέραν της οικονομικής κρίσης κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, τη μικρή απόσταση μας από την Αθήνα, το ατελές marketingκάποιων επιχειρήσεων και πολλά άλλα που συμβάλλουν στην υπάρχουσα κατάσταση της αγοράς στην περιοχή μας.

Προκειμένου να σχηματίσουμε εικόνα για το Άργος η καλύτερη πηγή είναι τα στοιχεία του Επιμελητηρίου Αργολίδος, στα οποία αποτυπώνεται η διακύμανση των ενάρξεων – διακοπών του αριθμού των εμπορικών επιχειρήσεων. Δυστυχώς για όσους επιθυμούν να κάνουν στείρα αντιπολίτευση οι αριθμοί λένε την αλήθεια και η πραγματικότητα είναι διαφορετική από την… άποψή τους.

Ρίχνουν το ανάθεμα στην ανάπλαση του κέντρου του Άργους και διατυμπανίζουν ότι συνετέλεσε στην πτώση της εμπορικότητας της πόλης. Μεγαλύτερο ψέμα δεν υπάρχει και κόντρα στην μαύρη προπαγάνδα είναι οι αριθμοί που λένε την αλήθεια.

Προκειμένου λοιπόν να αποκατασταθεί η αλήθεια, την οποία και οι ίδιοι πιθανότατα γνωρίζουν αλλά δεν τους εξυπηρετεί, ας λάβουν υπόψη τους ότι από το 2010 έως το 2014 , ήτοι προ της Ανάπλασης, το ισοζύγιο στους τομείς εμπορικού και υπηρεσιών είναι Αρνητικό με -84 επιχειρήσεις! Δηλαδή οι επιχειρήσεις που διέκοψαν την λειτουργία τους είναι κατά 84 περισσότερες σε σχέση με αυτές που είχαν κάνει έναρξη εργασιών την ίδια περίοδο. Από το 2015-2019, δηλαδή κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου της ανάπλασης και μετά, αφού είχε ολοκληρωθεί, το ισοζύγιο ανοίγματος-κλεισίματος βρίσκεται στο +113!!!. Δηλαδή οι επιχειρήσεις που άνοιξαν και ξεκίνησαν να λειτουργούν στην πόλη μας είναι κατά 113 περισσότερες σε σχέση με αυτές που διέκοψαν την λειτουργία τους…

Τα παραπάνω στοιχεία απλώς επιβεβαιώνουν όσα η θεωρία μας διδάσκει σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις σε δημόσιες υποδομές και τα πολλαπλασιαστικά τους οφέλη στο εισόδημα ενός τόπου, αλλά και σε ό,τι αφορά την πολεοδομική εξέλιξη των πόλεων, και ειδικά των κέντρων τους, τη σημασία και το ρόλο των αναπλάσεων στις εμπορικές τους αξίες και στην ποιότητα ζωής, που στην πράξη αποδεικνύονται σημαντικά και προς την θετική κατεύθυνση.

Ουδέν ψευδέστερον συνεπώς από τον ισχυρισμό ότι λόγω της ανάπλασης έκλεισαν επιχειρήσεις στην πόλη μας.Οι αριθμοί μιλούν και καταρρίπτουν  το «επιχείρημα» περί της ευθύνης της ανάπλασης στο Άργος…Η αμετροέπεια της επερχόμενης αντιπολίτευσης και ο ιταμός τρόπος που αναφέρεται στο θέμα αυτό επιβεβαιώνεται από τα προαναφερθέντα στοιχεία.

Καλό το ανάθεμα αλλά ας μην ξεχνούν οι όψιμοι σωτήρες ότι δεν έχουν προέλθει και οι ίδιοι από παρθενογέννεση, αντίθετα μάλιστα κατείχαν αξιώματα που τους έδιναν την δυνατότητα να χαράξουν ευρύτερες πολιτικές διότι τα μέσα που διέθεταν ήταν πολύ μεγαλύτερα από όσα διαθέτει η αυτοδιοίκηση α’ βαθμού. Ας αναρωτηθούν εκείνοι τί πολιτικές εφάρμοσαν και ποιες προτάσεις έκαναν για την τόνωση της αγοράς; Γιατί θυμήθηκαν τους εμπόρους της πόλης μας  εδώ και λίγες ημέρες; Που ήταν τα προηγούμενα χρόνια; Γιατί δεν έβγαζαν τα ίδια συμπεράσματα; Γιατί δεν έκαναν κάτι συγκεκριμένο από τα αξιώματα τα οποία κατείχαν; Γιατί δεν μοίραζαν τα… ίδια ερωτηματολόγια; Οι απαντήσεις είναι αυτονόητες… και αν οι ίδιοι τις  αποφεύγουν, θα τις λάβουν μετά βεβαιότητας στις 26 Μαΐου.

*Ο Δημήτρης Κρίγγος είναι Αντιδήμαρχος Έργων

& Οικονομικών του Δήμου Άργους Μυκηνών

και υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος