Αντιδράσεις στα Δίδυμα για τα νταούλια και τα κλαρίνα την ημέρα που πενθούν την εκτέλεση των 12 αθώων από τους Γερμανούς

7

Δυναμώνουν οι αντιδράσεις για το γλέντι που ετοιμάζουν στα Δίδυμα, με συγχρηματοδότηση του Δήμου Ερμιονίδας για την Κυριακή, παραμονή της επετείου εκτέλεσης 12 άμαχων κατοίκων του χωριού από τους Γερμανούς κατακτητές.

Ο ομ. καθηγητής Πανεπιστημίου Γιώργος Μπροδήμας, με ανάρτησή στο προσωπικό του blog ΕΔΩ , αναφέρεται στο ιστορικό των εκτελέσεων, στην διατήρηση του φοβερού γεγονότος στην “συλλογική μνήμη” του χωριού και στις αντιρρήσεις που υπάρχουν για την πρωτοβουλία διοργάνωσης γλεντιού με νταούλια και κλαρίνα, εκείνες τις ημέρες. Επισημαίνει ιδιαίτερα το απρεπές της συμμετοχής του Δήμου στην ενέργεια αυτή και ζητά από τον Δήμαρχο Δημήτρη Σφυρή να πράξει τα δέοντα.

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΟ villadidimo.brodimas.gr/

«Καλημέρα Δήμαρχε

Μαθαίνω ότι στα Δίδυμα, κάποιοι, ετοιμάζουν ένα πανηγύρι. Κλαρίνα, νταούλια κλπ.

Θα γίνει, λένε, την Κυριακή παραμονή του Αγίου Πνεύματος. Λένε επίσης ότι στην διοργάνωση αυτή συμμετέχει και χρηματοδοτεί και ο Δήμος.

Επειδή δεν έχω καμία όρεξη να ανταλλάσσω εξυπναδούλες με “κοριτσάκια” απευθύνομαι σε σένα.

Να σου γνωρίσω τα εξής:

Την Κυριακή, 4.6.1944, παραμονή του Αγίου Πνεύματος τότε, ξεκίνησε η εκκαθαριστική επιχείρηση των Γερμανών.

Οι Ληξιαρχικές Πράξεις Θανάτου αναφέρουν ως χρόνο των πρώτων εκτελέσεων την Κυριακή 4.6.1944 και  ώρα 9 το πρωί.

Στα Δίδυμα έφθασαν την επομένη, Δευτέρα 5.6.1944, του Αγίου Πνεύματος τότε, κάπου μεσημέρι – απόγευμα.

Μέχρι να φθάσουν στα Δίδυμα εκτέλεσαν 12 Διδυμιώτες και έναν άγνωστο μέχρι σήμερα.

Τα πρώτα “μαντάτα” έφθασαν στα Δίδυμα την Κυριακή.

Οι μέρες αυτές, Κυριακή παραμονή και Δευτέρα ανήμερα του Αγίου Πνεύματος, τότε, για τα Δίδυμα ήταν μέρες  που είχαν Θάνατο, Θρήνο, Νεκρούς, Κηδείες, Χήρες και Ορφανά.

Από τότε τα Δίδυμα Τιμούν και Θυμούνται και τα γεγονότα και τους εκτελεσθέντες.

Έκτισαν την εκκλησία της Αγια Τριάδας, έγραψαν τα ονόματα των εκτελεσθέντων στο Μνημείο των Ηρώων, τοποθέτησαν την προσωπογραφία του Παπάγγελου στον αύλιο χώρο της εκκλησίας, αφού δεν επετράπη να τοποθετηθεί στον δυτικό τοίχο της όπως ήταν η πρώτη επιλογή κ.α. Ανελλιπώς, από τότε, Τιμούν και Θυμούνται όλα αυτά με Μνημόσυνο.

Τα τελευταία χρόνια το χωριό βρίσκεται μπροστά σε μια προσπάθεια υποβιβασμού του μεγέθους και της σημασίας των γεγονότων αυτών των ημερών που φθάνουν μέχρι την απόπειρα διαστρέβλωσης, την απόπειρα παραποίησης και στο υποτίθεται έντεχνο ‘πέταμα λάσπης’!  Λες και οι Διδυμιώτες τρώμε κουτόχορτο όπως κάποια ανεγκέφαλα κοριτσόπουλα που χάφτουν αμάσητα τις σοφιστείες.

Ξεκίνησε με άρνηση τοποθέτησης της Προσωπογραφίας του Παπάγγελου στον δυτικό τοίχο της Αγια Τριάδας.

Συνεχίστηκε με ένα ρητορικό ερώτημα – απάντηση για την στάση των Διδυμιωτών τότε και ιδιαίτερα ενός συγκεκριμένου προσώπου. Αν ήταν προδοσία ή όχι. Ναι όπως το γράφω! Και από Αμβωνος. Λές και ρωτήσαμε κανέναν, λες και πέφτει λόγος! Λες και εμείς οι Διδυμιώτες δεν ξέρουμε τι ήταν και τι έγινε και περιμέναμε από ‘φρέσκα κουλούρια’ να μας το μάθουν!

Βέβαια πήρε απάντηση πληρωμένη από τον παριστάμενο τότε Δήμαρχο Δ. Καμιζή αλλά δεν “χαμπαριάζει”.

Η τελευταία απόπειρα υποβάθμισης της σημασίας των γεγονότων αυτών των ημερών είναι μπροστά μας με την προσπάθεια οργάνωσης πανηγυριού με κλαρίνα και νταούλια, όπως λένε, την Κυριακή παραμονή του Αγίου Πνεύματος.

Το “επιχείρημα”, ικανό να καθησυχάσει μόνον την αναίδεια, τις ανύπαρκτες συνειδήσεις  και το ανύπαρκτο φιλότιμο, είναι ότι το κάνουμε άλλη μέρα. Η παραμονή είναι άλλη μέρα!

Όμως, από όλες τις μαρτυρίες προκύπτει αβίαστα και ξεκάθαρα ότι η ιστορία είχε ξεκινήσει μέρες πριν, με ρίψη φυλλαδίων κ.α. Και αυτές τις μέρες, πριν την Κυριακή, το χωριό, με αναμενόμενη την εισβολή, ζούσε στον φόβο και στον πανικό και στην φυγή.

Οι πρώτες εκτελέσεις, έγιναν την Κυριακή στις 9 το πρωί. Την Δευτέρα ακολούθησαν και άλλες, συνολικά 13 μέχρι να φθάσουν στα Δίδυμα.

Από την Κυριακή το απόγευμα, όταν έφθασαν τα “μαντάτα” στο χωριό, εκτός από τον φόβο και τον πανικό κυριαρχούσαν ο πόνος, το βουβό κλάμα, ο θρήνος, οι κηδείες, όσες έγιναν γιατί πολλοί “τάφηκαν” άψαλτοι και άκλαφτοι, κάποιοι μετά από μέρες, οι χήρες και τα ορφανά.

Οι εκτελέσεις βέβαια συνεχίστηκαν και τις επόμενες μέρες. Στα Δίδυμα εκτελέστηκαν άλλοι 7.

 

Δεν νομίζω Δήμαρχε ότι χρειάζεται να γράψω περισσότερα. Είναι νομίζω αρκετά να καταλάβεις τι σημαίνει, τι σηματοδοτεί και τι δρομολογεί αυτή η ενέργεια.

Εκδήλωση που πάει να οργανωθεί με την συγκατάθεση και την χρηματοδότηση του Δήμου.

Και τι πρέπει να κάνεις δεν νομίζω ότι χρειάζεται να το πω εγώ.

Δεν χρειάζεται η δική μου “σοφία” να καταλάβεις τι είδους εκδηλώσεις έχουν θέση αυτές τις ημέρες στα Δίδυμα.

Να προσθέσω όμως ότι δεν αρκεί μόνο η αντίδραση, χρειάζεται και δράση.

Και για αυτά το ιστολόγιο αυτό έχει διατυπώσει συγκεκριμένες προτάσεις.

Προτάσεις που είναι στα χέρια του προέδρου, προτάσεις που δεν θέλουν χρήματα να υλοποιηθούν, αλλά …»

Διαβάστε ακόμη:

http://villadidimo.brodimas.gr/2018/05/25/%CE%BF%CE%B9-%CE%B3%CE%B5%CF%81%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CE%BF%CE%AF-%CF%83%CF%84%CE%B1-%CE%B4%CE%AF%CE%B4%CF%85%CE%BC%CE%B1-iv/#more-42419